Ha egy cég figyelmet fordít a marketingre, előbb, vagy utóbb marketing tanácsadási és brandépítési tevékenységgel is találkozni fog.
Ha érdekel a brandépítés rengeteg információ található az interneten, hogy mennyira aktuális a téma, mutatja az is, hogy Brandépítős műsor fut egy kereskedelmi televízióban.
Ez a cikk arról szól, hogy mire kell figyelnünk, amikor brandépítési szerződést kötünk.
A brandépítéssel kapcsolatban Irodánk széles skálán mozgó szolgáltatásokkal találkozott.
Ezek a szolgáltatások lehetnek (a teljesség igénye nélkül):
Ahogy látjuk, a klasszikus marketing tevékenység is ide sorolható, mégis más a brandépítés.
Minden mozzanat csak a nagy egész része, meglátásunk szerint a brandépítés célja az adott vállalkozás, vagy termék üzleti és társadalmi megítélésének pozitív irányú befolyásolása. Nem is feltétlenül cél a bevétel növekedés, a célunk például lehet egyszerűen a cégünk megítélésének pozitív befolyásolása, ismertetése.
A klasszikus marketing célja a termék eladásához kapcsolódó tevékenység, a brandépítés inkább a céget, vagy személyt veszi alapul.
Ehhez két példát is hoznánk:
Ha üzleti oldalról nézzük, azért fejlesztünk logót, hogy:
Önmagában a logó egy eredménytermék, de a tényleges cél jóval több.
De láttunk már példát arra is, hogy a hirdető azt szerette volna csak hogy megismerjék a nevét. Például, adott egy félreeső helyen működő, de robotikával komoly szinten foglalkozó cég, aki azért nem tud munkavállalót felvenni, mert sem a működési helyét, sem őt magát nem ismerik az emberek. Neki az a célja, hogy felhelyezze magát a térképre, ezzel javítva munkaerő felvételi képességét. Végső soron ez a termékei minőségét javítja, ami kihatással van a bevételekre is, de nem az eladás a célja a brandépítésnek.
Jogilag is így tudjuk megfogni a szolgáltatások lényegét, a szolgáltatásnak van egy tárgya, de a tárgy nem egyenlő a céllal.
Tapasztalatunk szerint a branding szolgáltatások tipikusan gondossági (megbízási jellegű) típusú tevékenységek.
Ez azt jelenti, hogy a másik fél csak arra vállal (és tud vállalni) kötelezettséget, hogy legjobb szakmai tudásának megfelelően látja el a feladatát és építi a brandet, vagy segít nekünk ebben.
Azaz a másik fél legjobb szakmai tudása szerint:
A tervezési szolgáltatásban viszont már megjelennek a vállalkozási szerződés elemei is, mivel konkrét kézzelfogható eredménytermékeket is kapunk, de ennél több itt sem érhető tetten az eredménykötelmekből (vállalkozási típusú szerződésekből).
A lényeg, hogy ha brandépítési szerződést olvasunk/írunk/kötünk, akkor ne számítsunk arra, hogy a brand építkezésünk során a velünk szerződő személyek tudnak és akarnak felelősséget vállalni arra, hogy:
A szolgáltatók eszközöket adhatnak a kezünkbe, amelyek alkalmasak lehetnek a céljaink elérésére.
De ez nem ugyanaz, mint azt vállalni, hogy ha igénybe vesszük a szolgáltatást, akkor a forgalmunk növekedni fog.
Persze támaszthatunk ilyen elvárást is, de kétséges, hogy a szolgáltató ezt tudja-e vállalni, ténylegesen lesz-e ráhatása.
Másik oldalról elég nehéz bizonyítani, hogy az elvárt számok a szolgáltató hibás teljesítése, vagy külső körülmények miatt nem valósultak meg, így ezt a részét nem erőltetnénk a szerződésben.
A lényeg a pontos és tiszta fogalmazás:
Ha szükséged lenne segítségre keress minket bizalommal.
Szerző: dr. Németh Ádám
2020.10.11.
Vállaljuk szoftver fejlesztési, support, alvállalkozói és licencia szerződések készítését fejlesztőknek és megrendelőknek is, figyelve mind a két fél érdekeire.
Segítünk valamennyi szerzői jogi kérdésére és a fejlesztéssel kapcsolatos más jogi kérdéseire is a választ megtalálni, telefonon, email-en és konzultáció keretében is.
Banki széfben biztosítunk forráskód letétet, ha az üzletmenet folytonosság miatt szükséges.
Segítünk cége védjegyének bejelentésében, kutatással, és a bejelentés intézésével.
Az ajánlatot kérek gomb megnyomásával hozzájárulok az itt megadott adataimnak az adatkezelési tájékoztató szerinti kezeléséhez.